Een VIHP is een verpleegkundige in de huisartsenpraktijk.
De eerste lijn is een zorglandschap in volle evolutie.
Ook huisartsen zijn zoekende naar ondersteuning in deze drukke tijden.
Volgende taken worden vanaf nu systematisch doorgeschoven naar onze verpleegkundige:
Het zorgpallet van de VIHP zal de volgende maanden verder uitgebreid worden.
Wat doet een VIHP niet?
Globaal gesteld is het een beetje zoals bij de specialist of in het ziekenhuis: wat doet de arts daar? Wat doet de verpleegkundige daar?
We begrijpen dat deze manier van werken ook inspanningen/aanpassingen vergt van onze patiënten. We zijn echter overtuigd dat deze moderne, geïntegreerde zorg voldoende kwalitatieve voordelen heeft.
"De eerstelijnszorg van de toekomst is met verpleegkundigen in de huisartspraktijken."
Knack, 15 juli 21
We werken uitsluitend op afspraak.
Een afspraak maak je bij voorkeur online.
Een consult duurt 15 minuten. Als de consultatie een beetje uitloopt is dat niet erg maar wanneer duidelijk een langere consultatietijd nodig is (bv meerdere problemen, psychologische ondersteuning), splitsen we je consultatie op en krijg je een vervolgafspraak.
Kom op tijd.
1 persoon = 1 afspraak
Bereid je consultatie voor:
Een wegblijfvergoeding van 20 € wordt aangerekend aan patiënten die niet opdagen of een afspraak te laat annuleren. Bij herhaaldelijk niet opdagen zonder annulatie beëindigen we de therapeutische relatie.
Huisbezoeken zijn voorbehouden voor wie zich absoluut niet kan verplaatsen naar de praktijk. Als je naar een raadpleging in het ziekenhuis kan gaan, kan je misschien ook naar onze raadpleging komen... Kom desnoods met een begeleidend familielid naar de praktijk.
Vraag je huisbezoeken telefonisch aan tussen 8u30 en 10u30.
Door de toegenomen drukte is het niet altijd mogelijk je huisbezoek op de geplande dag uit te voeren. We gaan er van uit dat je thuis bent en komen dan op een latere datum. Selectie gebeurt op dringendheid en locatie. Huisbezoeken voor "nazicht & pilletjes" zijn niet prioritair en worden alleen uitgevoerd als de drukte het toelaat.
Bij levensbedreigende situaties of situaties waar elke minuut telt (mogelijke beroerte, geen hartslag, bewusteloos) bel je best onmiddellijk naar 112.
Voor urgente medische hulp (pijn op de borst, acute trauma's zoals brand- en snijwonden, ...) maken we graag plaats in onze agenda.
Kies dan optie "4" in het keuzemenu van onze telecentrale.
Let wel: "ik ben ziek en er is geen afspraak meer vrij" valt niet onder de categorie dringend. Elke ochtend rond 8u30 worden nieuwe dagafspraken open gezet in onze online agenda.
Voorschriften, attesten, administratie allerhande: worden uitsluitend afgeleverd tijdens een raadpleging en worden dus niet aangevraagd via telefoon of mail!
Het RIZIV en de Orde der Geneeesheren verbieden artsen om voorschriften en attesten af te leveren zonder de patiënt te hebben gezien.
Je huisarts mag enkel attesten schrijven die stroken met de waarheid. Maak het hem daarom niet moeilijk: vraag alleen wat redelijk, écht en verantwoord is. Valse attesten zullen steeds geweigerd worden.
Telefonische bereikbaarheid is een noodzakelijk kwaad.
Ook hier blijven we worstelen met de organisatie van de dagelijkse grote hoeveelheid. telefonisch werk.
Recent werd een telecentrale met keuze-menu geactiveerd:
Niet-dringende telefonische bereikbaarheid is gelimiteerd van 8u30 tot 10u30.
Dit geeft patiënten de mogelijkheid om telefonisch tussen 8u30 & 10u30:
Apothekers & hulpverleners kunnen ons tot 18u bereiken via keuze "3".
Voor noodgevallen zijn we tot 18u te bereiken via keuze "4".
Let wel: "ik ben ziek en er is geen afspraak meer vrij" valt niet onder de categorie urgenties. Elke ochtend rond 8u30 worden nieuwe dagafspraken open gezet in onze online agenda.
Bespreken van bloedname: wij contacteren je niet meer zelf telefonisch. Labo-afname gebeurt door onze verpleegkundige.
Bespreking gebeurt alleen op de raadpleging. Dit is dan ook de gelegenheid om voorschriften te vragen.
U kan zelf uw resultaten opvragen & inkijken via CoZo of via mijngezondheid.be
Bespreken van onderzoeken door andere artsen uitgevoerd (Beeldvorming, labo, hospitalisatie, andere): wij bellen je niet zelf op. Bespreking alleen op de raadpleging.
Uitgebreidere vragen of korte & concrete vraag met lang antwoord?
Is de vraag belangrijk genoeg voor jou en wil je een adequaat & volledig antwoord: kom dan op raadpleging, we maken dan graag tijd voor je.
Voor COVID gerelateerde vragen kijk je best eerst op onze COVID-pagina.
We helpen je graag verder als je eigen huisarts afwezig is (vakantie/ziekte). Je huisarts krijgt van ons een korte briefing als dat nodig is.
Werkt je eigen huisarts wel en zijn alle afspraken daar volgeboekt? Gelieve dan hier niet in te boeken. Ook hier is het druk. Wij geven voorrang aan eigen patiënten.
Op dit moment hebben we opnieuw een patiëntenstop.
We nemen dus voorlopig geen nieuwe patiënten meer aan.
We maken een uitzondering voor huisgenoten van patiënten die reeds bij ons geregistreerd zijn.
Is je vaste huisarts met vakantie of ziek? Dan helpen we je graag verder. Je huisarts ontvangt van ons een korte briefing.
Gelieve niet in te boeken "omdat je eigen huisarts geen afspraak meer vrij heeft". We geven voorrang aan eigen patiënten.
Een verzekeringsonderzoek is geen gewone medische consultatie..
We vragen hiervoor geïndexeerde erelonen gebaseerd op een adviestekst van Domus Medica en de Syndicaten van Huisartsen.
Vraag op voorhand aan uw verzekering of ze deze kost (afhankelijk van de gevraagde administratie en/of onderzoeken tussen 50 en 150 euro) wil dragen.
Indien uw verzekering voor u deze vastgestelde tarieven niet wenst te betalen, zullen wij u vragen het verschil bij te betalen
Ook aan familie, vrienden en kennissen wordt gevraagd deze bovenstaande praktijkwerking te respecteren en zich te onthouden van contactname via whatsapp, prive-email & prive-telefoonnummer om medische varia te regelen.